't Cambodjaanse gevoel. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Wieneke Hofland - WaarBenJij.nu 't Cambodjaanse gevoel. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Wieneke Hofland - WaarBenJij.nu

't Cambodjaanse gevoel.

Door: Wieneke

Blijf op de hoogte en volg Wieneke

16 Oktober 2006 | Cambodja, Phnom-Penh

Potverdorie!
Heb ik net een mooi verhaal getypt,
een druk op de knop en ALLES weg!!
Nee, niets gesaved!!!

Een samenvatting volgt dan dus later....

Of nee, zal ik.. Ja, ik heb nog energie.
Ik wil je graag meenemen naar 'Mijn Avontuur'!

Vanuit Thailand reis ik met de bus naar het pieterpeuterige grensplaatsje van 'the Kingdom of Cambodia': Poipet.

Er hangt een grimmige sfeer.
Schichtige ogen.
Ik voel dat 'ze' me in de gaten houden.
Ik zoek naar metzegellen. Waarom is er juist nu geen andere blanke ziel te bekennen??

Een moeilijk kijkend douane-mannetje staat me ongeduldig te woord.
Of ik dit healthform wil invullen. Graag voor 10 US dollar.
Weet ik zeker dat ik geen sars heb? Per direct dit verklarend formulier ondertekenen. Tegen contanten.
De prijs voor het visum is per -wat een toeval- NU precies 5 US dollar verhoogd. Ehh, nee, is inderdaad nog niet gewijzigd op het officiele bord (...).

Mijn getrainde Azie-antennes werken op volle toeren.
I standed my grounds.
En kwam zonder 'n extra cent te betalen en een gratis portie zweetdruppels erdoorheen. Poeh!

Daar ben ik dan. In een Nieuw Land. Alleen.
Wat een armoede.
Vele vele straatkinderen.
Geen asfalt, het is een grote moerassige modderpoel.
Bakken van hout worden lopend (!) voortgetrokken door stoere kinderen en pezige mannen, aan boord tel ik naast stapels dozen en kisten met goederen soms wel zes personen.
Een dik levend varken komt achterop een fiets vastgebonden krijsend voorbij.

Een mannetje komt op me af. Weet ik wel dat er geen bussen meer rijden vandaag?
Jaja, ik ken die grapjes.

Verdomd. Misschien moet ik voor een keer vertrouwen hebben in de Aziatische mensheid. Geen bus die wil vertrekken. Hoe hard ik ook met mijn riels wapper.
De schemering valt.

Leurend met m'n spullen loop ik van het ene ranzige guesthouse naar het volgende stinkende hol. Maar ja, ik moet toch wat.
Ik bestel rijst met wat groenten. Er komen een achttal mannen om me heen zitten. Ze spreken geen Engels. Ze doen niets. Kijken alleen. Met hun neus op mijn bord.
Ik probeer met m'n (lang leve het) taalgidsje een gesprekje te beginnen. Ik moet toch vrienden maken in dit godvergeten oord.
Ik kijk op mijn bord en zie dat er in mijn sticky rice tientallen muggen vast zitten geplakt.
De vrouw van het eettentje kijkt me schouderophalend grijnzend aan.

Is dit nu Cambodja?
Waar ben ik aan begonnen??

Zodra de eerste zonnestralen schijnen vertrek ik per personenauto volgestouwd met negen personen (ja, het kan echt) over de bijna onbegaanbare wegen. Maar ik ben gelukkig. De rijstvelden zijn schitterend. De mensen hooien in de velden. Ik geniet van de tocht en haal in Siem Reap opgelucht adem als ik merk dat er zeeen van reizigers zijn en ik zelfs een frans croissantje kan bestellen.

Ja, het valt behoorlijk op. Er zijn vele mannen en vrouwen die een lichaamsdeel missen. Een arm of een voet. Soms beide benen. Zelfs kinderen van een jaar of vijf, zes missen lichamelijke onderdelen. De landmijnen staan zelfs na dertig jaar op actief, zo laat ik mij in het landmine museum vertellen. 'Doe geen plasje in de bosjes!', is de boodschap. En 'help ons -alsjeblieft- dit land te ontruimen!'
Het is schokkend. Zoveel slachtoffers. Tot vandaag de dag.

Per fiets bezoek ik gedurende drie dagen de beroemde Angkor tempelcomplexen. De omgeving is sprookjesachtig. De beelden van de film 'Tomb Raider' met Angelina Jolie komen tot leven. Ik ontmoet een groepje Eindhovenaren die tijdelijk in Singapore studeren. Dankjewel Dirk, Sebas, Aart, Leon, Tim en Angela voor de gezellige avonden. De biertjes smaakte bijzonder goed!!

Met een aantal van hen bezoek ik het Tonle Sap meer. De mensen leven in hutjes op miezerige palen in armoede, maar zijn vriendelijk en ogen tevreden. We lopen door een dorpje en zijn verwonderd door de kleuren en de bedrijvigheid. Mijn fototoestel werkt op volle toeren.

In de hoofdstad Pnom Penh wordt het voormalige Kmer Rouge bewind (jaren 70) zichtbaar. In een voormalig schoolgebouw bevindt zich nu het Tuong Sleng museum. Als ik het terrein oploop vind ik een keurig plein. Schommels en wat rekstokken. De illusie verdwijnt echter snel wanneer ik de school binnenloop. Alle lokalen zijn omgebouwd tot martelkamers en cellen. Rijen foto's van gevangenen (vaak genomen voor en na de zeer pijnlijke ondervraging) staren me aan. De adem stokt in mijn keel als ik hoor dat maar 7 van de 14000 gevangen deze genocide gevangenis hebben overleefd. De slachtoffers waren allen hoog opgeleid en daardoor een gevaar voor het regime. Of ze waren praktiserend monnik, of een kind van een leraar of ze droegen een bril. Ik huil.

Met de Duitse Frank en Dirk reis ik per stadsbus (lees inclusief: fietsen, rijstzakken, een kip, een oude naaimachine en wat huilende baby's) naar Sihanoukville. Het zonovergoten strandplaatsje kent deze dagen helaas alleen maar regen dat onophoudelijk met bakken naar beneden komt. Maar we laten de pret niet drukken en samen met de Zweedse meiden Terese en Marlin hebben we het enorm gezellig. Het klikt zo goed dat we besluiten om met elkaar per boot via de Mekong Delta naar Vietnam te reizen.

Nu is het zo'n dikke twee weken later. Frank is inmiddels naar Duitsland teruggekeerd, maar met de meiden en Dirk ben ik vooralsnog onafscheidelijk..!

Vietnam!
Daar ben ik nu dan dus!
Dat dat zomaar kan!
En ook hier is het wederom ..zucht... mooooii!
Foto's volgen later!

Mis jullie,
kusje,
Wieneke.

  • 16 Oktober 2006 - 09:36

    Gepke:

    Hoi Wieneke,

    Wat een prachtige foto´s op de site! Ik had van alles gepland om te doen vanmiddag....maar toen ik eenmaal begon met kijken kon ik niet meer stoppen. Schitterend.
    Veel liefs, Gepke.

  • 16 Oktober 2006 - 10:24

    Liset:

    Lieve meid, ik dacht dat jouw reislust (en centen, haha) inmiddels allang ter ziele was. Maar nee, en wat maak je mooie dingen mee! Doe je wel een beetje voorzichtig als je in je eentje bent... Wat geweldig om zoveel mensen te ontmoeten in zoveel verschillende werelden. Blijf schrijven en blijf vooral genieten!
    Kus uit KL.

  • 16 Oktober 2006 - 12:47

    Leon:

    Hey, was zekerz gezellig in cambodja!

    Waren de foto's gelukt, van Sebas en mij op de oude gammele fietsen?

    Groetjes uit Singapore,

    Leon

  • 16 Oktober 2006 - 15:36

    Sanne:

    he lieve Wien,

    Wat een bijzonderheden allemaal weer, het lijkt maar niet op te houden! Ik krijg niet altijd alle berichten van je, dus vaak heb ik dan in 1 keer veel in te halen met lezen, :-)
    Pas goed op jezelf!

    Dikke kus, sanne (en faab)

  • 16 Oktober 2006 - 18:44

    Mars:

    wien!! het klinkt nog steeds zo fantastisch allemaal!!

  • 17 Oktober 2006 - 14:58

    Jacqueline Eikholt:

    ik ben dol op insecte, dat weet je , maar mugjes in de rijst. nheuhh ff niet, kan me helemaal voorstellen hoe je geniet van alle landschappen. ik geniet door jou verhalen ook een beetje mee!! kussie sjak

  • 18 Oktober 2006 - 01:51

    Josette:

    He Wien, wat leest t allemaal weer geweldig! Erg indrukwekkend je Cambodja verhaal, en zo triest ook. Wel erg goed dat je meer hebt gezien dan alleen maar Angkor Wat. Van Vietnam ga je zeker ook zo genieten! Superjammer dat ik je daar nu niet ga weerzien.. Hou je het nog uit tot december?? Dikke kus, Josette

  • 18 Oktober 2006 - 07:08

    Kathy:

    Heeey, gaaf hoor om je verhalen te lezen, krijg het gevoel dat ik er weer ben......

    GENIET ERVAN!!!

    Kus Keet

  • 23 Oktober 2006 - 22:29

    Kirsten:

    Hee Wieneke!
    Ongelovelijk hoe prachtig je schrijft! En dan hebben we het nog niet eens over je foto's... ben jaloers hoor!
    Soms lijkt mn eigen reis ineens erg ver weg, maar door jouw verhalen komt het aziatische toch wel weer even boven!
    Wanneer kom je weer terug in Nederland? Of blijf je daar genieten, fotograferen en schrijven? Hihi! Lijkt me in ieder geval leuk je weer eens te zien... voor het eerst op Nederlandse bodem!
    Geniet ervan, nu het nog kan!
    Liefs, Kirsten

  • 30 Oktober 2006 - 09:26

    Nora:

    Ohhhh Wien, wat een mooie foto's weer!!! Vooral die serie lief tot allerliefst, geweldig!!! Leuk ook om jou in mijn broek te zien (klopt dat?) en shirtje wat we samen nog op Kao San hebben geshopt... Fijn voor ons dat je weer bijna terug komt, want je wordt veel te erg gemist!! Dikke zoen!

  • 31 Oktober 2006 - 00:47

    Angela:

    Ha wereldreiziger!
    Leuke fotos van Cambodja joh, erg herkenbaar Ook erg leuk om wat van Vietnam te zien, krijgen we alvast een voorproefje van wat ons te wachten staat! Ben erg benieuwd naar je verhaal erover. Heel veel plezier met je overige plannen, ik zal je gauw eens een mailtje sturen!
    Groetjes uit Singapore!
    X Angela

  • 31 Oktober 2006 - 14:08

    Wim:

    halo winike
    i am in holland
    if u r in holland too pls reply
    if not also reply
    (asap)
    or are u staying in vietnam & wat r u going 2
    do next??
    bye the way, i am wim yang, henk's brother.
    erm... there is no nead 2 reply me so soon but it will be nice if i
    hear frm uuuuuuuuu.
    bye bye.

  • 02 November 2006 - 16:22

    Leon:

    Wow... bedankt voor de foto!!!

    Dat we allebei nog lachten na al die kilometers op zo'n fietsje... Dan had jij het toch beter achter op die brommer!

    Veel plezier nog in Laos en Vietnam!

    Groetjes Leon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 December 2006

Ik wens je 'n goed 2007!

09 November 2006

Tot ongelofelijk gauw!!

01 November 2006

Moi Hai Baa...... Zooooo!

16 Oktober 2006

't Cambodjaanse gevoel.

22 September 2006

Coup de la Bangkok.
Wieneke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 54587

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: